مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در حال حاضر کشورهای چین، ازبکستان، قزاقستان و روسیه برای ورود به بندر شهید بهشتی چابهار درخواستهایی داشتند که مذاکرات جدی هم با طرفهای چینی انجام دادهایم.
دهلی نو میتواند از سازمان همکاری شانگهای برای ارتقای کریدور حمل و نقل بین المللی شمال به جنوب و پروژه بندر چابهار (INSTC) استفاده کند. لازم به یادآوری است که کمیته سهجانبه همچنین در سال ۲۰۲۰ توسط هند، ایران و ازبکستان برای همکاری نزدیکتر در بندر چابهار و سایر طرح های ارتباطی تأسیس شد.
دبیر انجمن کشتیرانی اظهار داشت: متاسفانه عملکرد هندیها در بحث بازاریابی به بندر چابهار و ترانزیت از مسیر ایران آسیب زده و با توجه به حجم زیاد بار از هند به سمت آسیای میانه به ویژه روسیه و ارسال حجم قابل توجه بار هند که مربوط به کمکهای انسان دوستانه این کشور به افغانستان میشود، حجم مبادلات با مرجعیت هند از بندر چابهار در قالب صادرات، ترانزیت و ترانشیپ ...
معاون اول رئیسجمهور توسعه بندر چابهار را فرصتی بزرگ و استثنایی برای مردم دو کشور و منطقه برشمرد و بر افزایش سرمایهگذاریها در این بندر مهم تاکید کرد.
به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران، این سازمان توانسته است از سالهای گذشته تاکنون بیش از یک میلیارد دلار سرمایهگذاری در بخش زیرساخت و روبناهای بندر چابهار انجام دهد و شرایط بسیار مناسبی برای تکمیل سرمایهگذاریها و رونق این بندر توسط بخش خصوصی فراهم شده است.
وزیر بنادر و کشتیرانی و آب راههای هند با توضیح اینکه بندر چابهار یکی از مهم ترین مکانها برای تجارت جهانی و تجارت دریایی خواهد بود، از برنامه این کشور برای تبدیل بندر شهید بهشتی چابهار به یک قطب ترانزیتی خبر داد.
معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی از پیگیری برای رفع موانع امضای قرارداد ۱۰ ساله واگذاری اپراتوری بندر چابهار با طرف هندی خبر داد.
معاون اقتصادی وزیر امور خارجه در سفر به هند، ضمن انجام ملاقاتهای متعدد با مسئولان ارشد اقتصادی این کشور و بررسی برخی موانع و چالشهای موجود در همکاریهای اقتصادی، راهکارهای توسعه روابط و زمینههای همکاری میان دو کشور و شرکتهای بخش خصوصی را مورد ارزیابی قرار داد.
بندر امام (ره) در غربیترین نقطه خلیج فارس و بندر چابهار در شرقیترین نقطه دریای عمان، میزبان کشتیهای حامل گندمهایی هستند که اخیراً در این دو بندر پهلو گرفتهاند.
سیدرضا صدرالحسینی می گوید: به هر اندازه که روابط سیاسی ایران با کشورهای منطقه افزایش و عمیق تر شود و مسائل موجود حل و فصل شود، سطح مناسبات اقتصادی نیز با این کشورها گسترش خواهد یافت.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: از ابتدای سال جاری تا ۱۴ خرداد ماه بالغ بر چهار میلیون و۵۰۰ هزار تن کالای اساسی از بنادر کشور حمل شد.
خط منظم کشتیرانی کانتینری بین بنادر «ناواشیوا» و «کاندلای هندوستان» به «بندر چابهار» و بالعکس و نیز «بندر چابهار» به «جبل علی» و بالعکس برقرار و نرخ تردد شناورها در مسیرهای مربوطه اعلام شد.
عضو اتاق ایران و روسیه گفت: برای فعالسازی کریدور شمال_جنوب، مورد نخست تامین و تجهیز زیرساخت ها و مورد دوم کاهش هزینه ها از سوی راه آهن و سازمان بنادر است.
یک رسانه هندی نوشت، طی هفته گذشته، دهها کانتینر مملو از برنج، چای، قهوه و غذاهای دریایی از مبدا هند و از طریق بنادر گرجستان به روسیه ارسال شدهاند و میتوان گفت که هندوستان مسیر دسترسی دریایی جایگزین برای ارسال محمولههای تجاری به سمت روسیه را پیدا کرده است.
رییس کمیسیون لجستیک و حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: اتاق بازرگانی افغانستان بسیار علاقهمند است که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دفتری در کابل تاسیس کند. این بسیار به آنها کمک میکند تا زمانی که در مضیقه هستند بتوانند از امکانات بندر چابهار استفاده کنند حتی در جلسهای که با اتاق بازرگانی افغانستان داشتیم اعلام آمادگی کردند که در بندر چابهار ...
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: مطمئنا عدم توجه به ظرفیتهای بندر چابهار و همچنین عدم مساعی دولت هند و بخش خصوصی آن کشور برای افزایش ترافیک کالا و کانتینر، خصوصا انتقال محمولههای دولتی به مقاصد افغانستان و سایر کشورها از طریق بندر چابهار؛ روند فعالیت اپراتور و سرمایه گذار هندی مشغول در بندر چابهار را با چالش مواجه خواهد کرد.